Blog

Παναγιώτης Γαβρέλας: “Να σταματήσουμε να προσπερνάμε τη βία που βλέπουμε δίπλα μας”

Παναγιώτης Γαβρέλας: “Να σταματήσουμε να προσπερνάμε τη βία που βλέπουμε δίπλα μας”

Επιμέλεια: Παναγιώτα Κοντοδήμα


 

Η ομάδα C. for Circus είναι μία από τις πιο ενεργές θεατρικές ομάδες των τελευταίων ετών στην Αθήνα. Η γνωριμία των μελών της, ωστόσο, καθώς και η αρχή για όσα ακολούθησαν, έγινε στη Θεσσαλονίκη. Μετρώντας πια δέκα χρόνια κοινής καλλιτεχνικής ζωής, μια -σταδιακή- μετακόμιση βάσης, την παράλληλη θεατρική τους ωρίμανση και μία ακόμη ενδιαφέρουσα παράσταση (“Το δαχτυλίδι της μάνας”, την περασμένη χειμερινή σεζόν) που απέσπασε πολύ θετικά σχόλια, πρόκειται τώρα να συμμετάσχουν, για πρώτη φορά ως ομάδα, στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Συγκεκριμένα, από τις 30 Μαΐου μέχρι και τις 2 Ιουνίου, θα παρουσιάσουν στο κτήριο Ε της Πειραιώς 260, τη δική τους προσέγγιση πάνω στο έργο «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου, σε σκηνοθεσία δύο εκ των μελών της ομάδας, της Ειρήνης Μακρή και του Παύλου Παυλίδη.

Με αφορμή αυτή την παράσταση, λοιπόν, ζητήσαμε από τον Παναγιώτη Γαβρέλα, μέλος της ομάδας και -κατά κάποιον τρόπο- “υπαίτιο” για το γεγονός ότι θα τη δούμε επί σκηνής, μιας και εκείνος ήρθε πρώτος σε επαφή με το έργο του Οβίδιου, να απαντήσει στις ερωτήσεις μας λίγες μόλις ημέρες πριν την πρεμιέρα.

 

Αρχικά, θα ήθελα να μας κάνεις μια εισαγωγή στην ιστορία των «Μεταμορφώσεων» του Οβίδιου που θα παρουσιάσετε με την ομάδα C. for Circus στο Φεστιβάλ Αθηνών. Περί τίνος πρόκειται;

Ο Οβίδιος ήταν Ρωμαίος ποιητής που γεννήθηκε περίπου το 40 π.Χ. Συνέλεξε όλες τις ιστορίες μυθολογικής προέλευσης που αφηγούνταν κάποια μεταμόρφωση και συνέγραψε ένα τεράστιο έργο σε έμμετρο λόγο που αποτελείται από 15 βιβλία.

Είναι ένα επικό ποίημα που ξεκινάει από το Χάος και τη δημιουργία του κόσμου και φτάνει έως την αποθέωση του Καίσαρα. Η λυρικότητά του και οι εικόνες που δημιουργεί, συνθέτουν έναν κόσμο παραδείσιο, μέσα στον οποίο παρεμβάλλονται ακραία βίαιες πράξεις που οδηγούν κάποιον χαρακτήρα -από πανικό, φόβο ή και οργή- να μεταμορφώνεται σε φυτό, ζώο, ή ακόμα και πέτρα.

Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το συγκεκριμένο κείμενο; Προσωπικά, τι ήταν αυτό που σου τράβηξε το ενδιαφέρον όταν το πρωτοδιάβασες, ώστε να το συστήσεις στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, και τι είναι αυτό που, όσο περνά ο καιρός και οι πρόβες, σε γοητεύει στο ίδιο το κείμενο και στην προσέγγιση του Οβίδιου πάνω στο θέμα της βίας και της «απάντησης» ή λύσης που προτείνει σ’ αυτήν;

Η πρώτη μου συνάντηση με το έργο ήταν κατά τη διάρκεια της φοίτησής μου στη δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών, όταν ο διευθυντής της σχολής, Κ. Αρβανιτάκης, και καθηγητής υποκριτικής, μας ενημέρωσε ότι με το συγκεκριμένο έργο θα δουλέψουμε πάνω στον ποιητικό λόγο.

Όταν το πρωτοδιάβασα, είχα συγκλονιστεί από την ομορφιά, τις εικόνες και την μουσικότητα του λόγου. Παραλληλίζει υπέροχα τα ανθρώπινα συναισθήματα με εικόνες και σε μεταφέρει στο σύμπαν του με μια μοναδική ευγένεια και φροντίδα. Εντυπωσιασμένος από το κείμενο, το είχα προτείνει στη φίλη μου, Ειρήνη Μακρή και μέλος της ομάδας C. for Circus, να το διαβάσει.

Στην δεύτερή μου συνάντηση με το κείμενο, περισσότερο με έχει σοκάρει το πώς “περνάει” τόσο βίαιες πράξεις. Εκνευρίζομαι πραγματικά. Στήνει ένα σύμπαν ονειρικό και μέσα σε δύο στίχους, με μια απαράμιλλη ποιητικότητα, σου περιγράφει έναν βιασμό, ή ακόμα χειρότερα, μία παιδοφαγία και συνεχίζει σαν να μην συνέβη τίποτα σπουδαίο.

 

 

Με ποιες ιστορίες των «Μεταμορφώσεων» αποφασίσατε να ασχοληθείτε στην παράστασή σας; Πρόκειται για ένα επικών διαστάσεων ποιητικό έργο που περιλαμβάνει πολυάριθμες προσεγγίσεις αρχαιοελληνικών και ρωμαϊκών μύθων, με άξονα, φυσικά, την έννοια της μεταμόρφωσης. Ποια ήταν τα κριτήρια που θέσατε για να καταλήξετε σε αυτές;

Ο βασικός μας άξονας ήταν να δούμε τις ιστορίες που μας αγγίζουν στο σήμερα. Ψάχνουμε να βρούμε πώς -και αν- υπάρχει ισορροπία μεταξύ βίας και ποίησης. Έχουμε επιλέξει τις ιστορίες του Απόλλωνα και της Δάφνης, της Καλλιστούς, του Τηρέα και της Πρόκνης και του Ερυσίχθονα. Θέλουμε η παράστασή μας να μιλάει στο τώρα.

Δυστυχώς, υπάρχει όλη αυτή η βία γύρω μας και εμείς -χωρίς τη λυρικότητα, βέβαια- την προσπερνάμε σαν άλλος Οβίδιος. Αυτό ήταν το βασικό μας κριτήριο.

Τι σημαίνει για εσένα μεταμόρφωση; Πώς την ορίζεις και σε τι είδους πλαίσιο;

Μεταμορφώσεις, δηλαδή αλλαγή της μορφής εξαιτίας ακραίας βίας.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα, που αποτέλεσαν οδηγό για την παράστασή μας, ήταν ο Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος, ο Βαγγέλης Γιακουμάκης και άλλα νέα παιδιά που δέχθηκαν βία -με τα οδυνηρά αποτελέσματα που όλοι γνωρίζουμε.

 

 

Ποια είναι η σκηνοθετική προσέγγιση της Ειρήνης Μακρή και του Παύλου Παυλίδη που σκηνοθετούν, αλλά και όλης της ομάδας, όσον αφορά την παράσταση; Συνεχίζει το νήμα της αισθητικής και του κώδικα που έχουμε γνωρίσει από εσάς;

Η ομάδα μας έχει κάποιους στέρεους κώδικες που δεν μπορούμε να απαρνηθούμε, καθώς είναι αυτά τα στοιχεία που μας ενώνουν, μας εκφράζουν και μας αρέσουν. Οπότε, συνεχίζουμε στην ίδια πορεία.

Ο βασικότερος άξονας είναι, πάλι, η αφήγηση. Ψάχνουμε, δηλαδή, ως ηθοποιοί, να βρούμε τον καλύτερο τρόπο να μεταφέρουμε την πλοκή, τις εικόνες και τα συναισθήματα που υπάρχουν στις ιστορίες μας. Το ίδιο το κείμενο, το γεγονός ότι είναι έμμετρος λόγος, αφηγηματικό κείμενο και οι έντονες εικόνες του, μας οδήγησαν στο να ψάξουμε έναν πιο αποδομημένο τρόπο αφήγησης.

Ποια είναι τα ζητήματα που θέλετε να αναδείξετε και να θίξετε περισσότερο μέσα από την δική σας παράσταση;

Να σταματήσουμε να προσπερνάμε τη βία που βλέπουμε δίπλα μας.

 

 


* Οι «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου, από την ομάδα C. for Circus, θα παρουσιαστούν την Πέμπτη 30 και την Παρασκευή 31 Μαΐου, το Σάββατο 1η και την Κυριακή 2 Ιουνίου, στις 9μμ, στην Πειραιώς 260 (Κτήριο Ε), στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019.
Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση, μπορείτε να βρείτε στο site του φεστιβάλ: http://greekfestival.gr/festival_events/metamorfoseis/

 


Πορτρέτο: © Ελίνα Γιουνανλή
Φωτογραφίες παράστασης: © Σπύρος Χατζηαγγελάκης